Tekst #000419

Ibn Sina liet, naast wetenschappelijke werken, naast poëtische werken, een autobiografie achter die is opgenomen uit zijn laag al-Juzjani. Deze autobiografie, nogal droog, gepresenteerd vanuit het standpunt van een persoon die al weet dat hij zijn naam heeft vereeuwigd, is in feite de enige echt betrouwbare bron van informatie over Avicenna ' s jeugd geworden. Voor Agishev en Ishmukhamedov veranderde deze autobiografie niet in een rem, in een obstakel voor de vrije vlucht van fantasie, maar werd een referentiepunt, een soort zwaartekrachtveld dat niet toestaat om uit de baan te komen, om zich te ontdoen van de aantrekkingskracht van feiten.

De logica van het verhaal in de film is de logica van het spirituele leven van een persoon. Het chronologische principe wordt in acht genomen, de actie ontwikkelt zich in een directe tijdsvolgorde, maar het beweegt niet soepel en gestaag, maar als door schokken — fragmentarisch, intermitterend, en deze discontinuïteit wordt niet bepaald door de snelheid van het verloop van individuele plotlijnen, niet door de verandering van belangrijke gebeurtenissen in het leven van Hussein — Nee, de plot ontvouwt zich langzaam: de jongen groeit op, studeert, reflecteert, kijkt in het omringende leven, leert opnieuw.

Zelfs de stroom van het leven, het luidruchtige, kleurrijke leven van het middeleeuwse Boekhara, beweegt zich hier vreemd en grillig. Er is een speciale selectiviteit van het betreden van de wereld, de selectiviteit van het geheugen, die soms naar de oppervlakte brengt vrij onbelangrijk, vanuit een objectief oogpunt, details, en dempt anderen, misschien veel meer merkbaar voor het externe oog. Het verhaal wordt niet in de eerste persoon verteld, maar wordt gecorrigeerd door het wereldbeeld van de held, de waardeoriëntaties van zijn vroeg gevormde persoonlijkheid. Dat is de reden waarom boekplaatsers in een rustige Boekhandel het centrum blijken te zijn van een luidruchtige oosterse bazaar, en de plotselinge verschijning van de formidabele emir van Boekhara wordt niet gezien als een keerpunt in het lot van Hussein, maar gewoon als een kennismaking met een zeer interessant en opgeleid persoon. De auteurs van de band modelleren de wereld van hun film rond de jonge ibn Sina, in een poging te raden hoe hij het zelf heeft gemodelleerd volgens zijn ideeën over de wereld.

Een zachte gloed valt altijd op het dunne vriendelijke gezicht van de vader. Alle gelukkige momenten van het leven ontstaan onder het felle zonlicht, en de tragische — onder de bewolkte hemel en stortregen. De gezichten van geliefden en vrienden — vader, Ayana, wijze Natili, mysterieuze waarzegger Yuna en moedige ibn-Anastas - zijn mooi en spiritueel. De gezichten van informanten, spionnen, moordenaars zijn gemarkeerd met het zegel van degeneratie en ondeugd. Naïef? Maar de held wordt gekenmerkt door deze onverbeterlijke naïviteit!

De spirituele sfeer van Boekhara gecreëerd in de film aan het einde van de X eeuw is opvallend. Natuurlijk is het voldoende om elk historisch naslagwerk te openen, elk boek over Avicenna, om onmiddellijk informatie te krijgen: ja, inderdaad Boekhara aan het einde van de X eeuw, onder de heerschappij van de laatste emirs uit de Samanid-dynastie, was het grootste culturele centrum van de islamitische wereld: Wetenschappen en Kunsten bloeiden daar, religieuze tolerantie en relatieve democratie heersten daar, verlichte heersers verzamelden de bloem van de intelligentsia aan hun hof. Ja, inderdaad, een vrij kort Tijdperk op historische schaal gaf de wereld een constellatie van briljante namen, waaronder Firdousi, Rudaki, Biruni, ibn Sina. Maar het is één ding om te lezen, om informatie te krijgen, en iets heel anders om uit de eerste hand te zien, om de adem van dit tijdperk te voelen, zijn aura. Filosofische debatten in het Huis van Abdallah (Batyr Zakirov) en Hoesseins gesprekken met de emir over het staatssysteem; christelijke heidenen, de dokter ibn-Anastas (Vytautas Tomkus) en de wonderdoener Yuna (Juna Davitashvili), die zich vrij voelen in een middeleeuwse Moslimstad; Zoroastriërs-vuuraanbidders die hun toevlucht namen in het gastvrije Boekhara voor de vervolging van Sultan Mahmud Ghaznevi; boekschatten bevinden zich niet alleen in de unieke bibliotheek van de emir, maar ook alleen in de bazaar. En, belangrijker nog, Vrijheid van geest, Vrijheid van denken, Vrijheid van wetenschappelijk onderzoek. 1xBet have a welcome offer that can see you receive up to €100 but you must use the 1xbet promo code for registration this bonus works as a 100% first deposit match promotion, so in order to grab the full €100 bonus, you’d need to deposit the full €100. There are also wagering conditions to think about before you make your first deposit too, as these sit at 5x right now.Even with the wagering restrictions in place, this is still a great new welcome offer to get started with. And speaking of the wagering conditions, they work a little differently than what you’ll see with alternative betting sites.
Topnieuws ontvangen Ja, graag Neen, dank u
6067d7d5b9d3a555c9d1f0dcf79fd763